Op de KW-A vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft SPCO-LEV een beleidsplan 'sociale veiligheid' gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
School-specifieke informatie wat niet in het interactieve beleid staat
Het beleidsstuk is geldig voor alle scholen van SPCO-LEV. Er zijn ook een aantal school-specifieke zaken, die niet in het interactieve beleid staan. Deze staan hieronder beschreven.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
Als er sprake is van een sociaal-onveilige situatie op school kunt u terecht bij de leerkracht of één van bovenstaande functionarissen. Ouders en leerlingen die ergens mee zitten, geen raad weten, of iets vertrouwelijks willen bespreken, kunnen een gesprek aanvragen met de vertrouwenspersoon. Dat kan via een briefje in de speciale 'vertrouwde' brievenbussen of met een mailtje (vertrouwenspersoon@kw-a.nl) of door de vertrouwenspersoon aan te spreken. Elk jaar stelt de vertrouwenspersoon zich fysiek voor aan de leerlingen.
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het sociaal veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en sociale veiligheid tijdens de Gouden Schoolweken. Dit doen zij door het groepsproces te begeleiden, afspraken te maken, feedback te geven en door met de klas samen normen te stellen aan het gedrag. Door activiteiten aan te bieden waarin de kinderen elkaar leren kennen en vertrouwen en waarin de kinderen inzicht krijgen in eigen gedrag en de rol binnen de groep, stimuleren wij een positieve groepsvorming. Met elkaar worden de groepsafspraken opgesteld.
Wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, volgen wij het stappenplan. Wij geven een kans om het gedrag te verbeteren, maar bij herhaaldelijke of ernstige misdragingen nemen wij bijbehorende sancties. Deze worden alleen met de betrokken ouders gecommuniceerd ivm de privacy van de leerlingen.
Stappenplan grensoverschrijdend gedrag
Lesprogramma
De Vreedzame School wordt gevormd door een lessenserie. Er komen thema's aan de orde als: sociale veiligheid, omgaan met (ongewenst) gedrag, ouderbetrokkenheid en de Groepsvergadering (het democratisch hart in klas en school waar leerlingen een stem hebben, en mogen meepraten over zaken die hen aangaan).
Om de sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
Extra ondersteuning van leerlingen
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), WADwijzer, sociaal team. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
Burgerschapsvorming
Binnen de lessen van de Vreedzame school zit (digitaal)burgerschap verweven in alle lessen en blokken.
Klankbord / leerlingenraad
In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal:
Om dit te kunnen vormen willen wij de kinderen betrekken bij de school.
Kinderen kunnen solliciteren naar de functie als mediator en een rol spelen in het oplossen van conflicten. Kinderen worden gestimuleerd om zelf de conflicten op te lossen zonder mediator. Naar aanleiding van conflicten of situaties die zich afspelen in de groep worden kindgesprekken gevoerd en worden kinderen uitgenodigd om de eigen belevenis van de situatie te vertellen en samen tot een oplossing te komen.
In de bovenbouw worden kinderen regelmatig bij oudergesprekken betrokken. Bij de adviesgesprekken zijn alle kinderen aanwezig.
Daarnaast wordt er 1x per jaar ZIEN leerlingenvragenlijsten ingevuld door de kinderen. De resultaten kunnen aanleiding zijn tot kindgesprekken, in kaart brengen van de veiligheid binnen een groep en wanneer deze informatie aanleiding geeft tot vervolgacties zullen deze in overleg met de gedragsspecialist genomen worden. Een keer per 4 jaar wordt er door de leerlingen een leerlingentevredenheidspeiling ingevuld. De uitslag van dit onderzoek wordt in het team besproken en hieruit worden er ontwikkelpunten gevormd.
In het schooljaar 2021-2022 willen we gaan starten met het formeren van een leerlingenraad binnen de school.